俳優・須藤蓮の初監督作品『逆光』。ロケ地でもあり映画の聖地でもある尾道での先行上映が評判を呼び、映画ファンの間でじわじわ話題になっていた作品が、ついに東京で公開される。 Actor Ren Sudo’s directorial debut, ‘Backlight.’ The film, which was shot in Onomichi and has become a cinematic landmark, garnered attention during its premiere there and has slowly become a topic of conversation among movie fans. It is finally set to be released in Tokyo
『ワンダーウォール』『なつぞら』『いだてん〜東京オリムピック噺〜』などに出演し、2022年1月期フジテレビ系連続ドラマ『おいハンサム!!!』(主演・吉田鋼太郎)への出演も決定している俳優の須藤蓮。彼が主演・初監督を務めた映画『逆光』が、渋谷のユーロスペースで12月18日(土)から、アップリンク吉祥寺で1月7日(金)から公開される。脚本は『ジョゼと虎と魚たち』『カーネーション』を手がけた渡辺あや、音楽は『花束みたいな恋をした』『あまちゃん』などの劇伴を制作した大友良英が参加するなど、その制作陣のクレジットを見るや期待が高まる。
Actor Ren Sudo, who has appeared in works such as ‘Wonder Wall,’ ‘Natsuzora,’ and ‘Idaten: Tokyo Olympics Story,’ and is set to appear in the Fuji TV drama series ‘Oi Handsome!!!’ (starring Koutaro Yoshida) in January 2022, will star in and make his directorial debut with the film ‘Backlight.’ The film will be released at Eurospace in Shibuya on December 18 (Saturday) and at Uplink Kichijoji on January 7 (Friday). The screenplay is written by Aya Watanabe, known for ‘Josee, the Tiger and the Fish’ and ‘Carnation,’ and the music is composed by Otomo Yoshihide, who has worked on ‘We Made a Beautiful Bouquet’ and ‘Amachan,’ among others. With such a talented production team, expectations are high.
同作品は須藤と渡辺が共同企画・制作したオリジナル作品だ。1970年代の真夏の尾道で、三島由紀夫に傾倒する青年たちの愛憎劇。須藤演じる大学生の晃は、好意を寄せる先輩の吉岡を夏休みに実家である尾道へ招待する。幼馴染の文江や、少し変わっているみーこを含めた4人で行動するようになっていくが、吉岡を見つめる中で彼がみーこを見つめていることに気づく。若者たちに満ちる苦悩を実に官能的に描いた作品だ。
This work is an original project co-planned and produced by Sudo and Watanabe. Set in Onomichi during the midsummer of the 1970s, it is a drama of love and hate among young people who are deeply influenced by Yukio Mishima. Sudo plays Akira, a university student who invites his senior, Yoshioka, whom he admires, to his hometown of Onomichi during the summer vacation. They start spending time together with Akira’s childhood friend Fumie and the somewhat peculiar Miiko. However, as Akira watches Yoshioka, he realizes that Yoshioka is looking at Miiko. The film sensually depicts the anguish that fills these young people.
見どころは、真夏の尾道の強い日差しとクロスする、若者たちの葛藤や情熱の繊細な描写。空・海・山と自然の色が濃い、夏の尾道。そこに、70年代ならではの独特のカラーリングのファッションをした若者たち。スクリーンの中はまるで美しい写真のようで、とにかくまず「画」に惹きつけられることだろう。
画面の中に登場するのは、三島由紀夫作品に傾倒する若者たち。70年代の空気がそこには確かに描かれており、政治に対する議論や“ヒロシマ”ゆえのストーリーにハッとさせられる。
The highlight of the film is the delicate portrayal of the young people’s struggles and passions intertwined with the intense midsummer sunlight of Onomichi. Onomichi in the summer, with its rich natural colors of sky, sea, and mountains, provides a stunning backdrop. The young people dressed in the unique fashion of the 1970s add to the distinctive atmosphere. The screen is like a beautiful photograph, captivating the audience with its visuals.
The film features young people deeply influenced by the works of Yukio Mishima. The atmosphere of the 1970s is vividly depicted, including discussions on politics and stories influenced by ‘Hiroshima,’ which leave a strong impression.
また、本作品は制作メンバーが配給やプロモーション活動に積極的に参加しているのも特徴だ。ロケ地である尾道での先行上映、その後広島・関西を経ての東京公開であり、その独特な配給にも熱がこもっている。編集部が『逆光』チームの方に取材で出会ったのは尾道での先行上映期間中だった。(https://harumari.tokyo/71351/)
『逆光』に関わっている尾道の人たちの情熱に触れるたびに、この映画の話をしたくなる。そう、誰かに話したくなる映画なのだ。
東京での公開を控え、こちらも同じく制作チームがさまざまなイベントを企画している。渋谷・ユーロスペースで行われる舞台挨拶は「シリーズ化」され、テーマを設けて複数回実施される。キャストや制作チームのトークを聞けば、よりこの映画を深く楽しめるだろう。
Another notable aspect of this film is the active involvement of the production team in distribution and promotional activities. The film will premiere in Onomichi, where it was shot, followed by screenings in Hiroshima and Kansai, and finally in Tokyo. The unique distribution process is filled with enthusiasm. Our editorial team met the ‘Backlight’ team during the premiere period in Onomichi (https://harumari.tokyo/71351/).
Every time we encounter the passion of the people from Onomichi involved in ‘Backlight,’ we feel compelled to talk about this film. Yes, it’s a movie you want to share with others.
With the Tokyo premiere approaching, the production team is also planning various events. The stage greetings at Shibuya Eurospace will be ‘serialized,’ held multiple times with different themes. By listening to the talks of the cast and production team, viewers will be able to enjoy the film even more deeply
六本木の蔦屋書店では、映画『逆光』フェアが12月31日(金)まで開催中だ。広島での上映中に広島蔦屋書店のスタッフが制作した場面写真のパネル展やコメント集など見応えたっぷりの展示が、東京に“上京”している。
The ‘Backlight’ film fair is currently being held at Tsutaya Bookstore in Roppongi until December 31 (Friday). During the screening in Hiroshima, there was an impressive exhibition of scene photos and a collection of comments created by the staff of Hiroshima Tsutaya Bookstore, which has now ‘moved up’ to Tokyo.
他にも「映画的熱空間」と銘打たれた東京での同時多発的なプロモーション。尾道をはじめ公開エリアで“逆光旋風”を巻き起こしてきた数々のイベントは見逃せない。
詳しくはみーこ役の木越明がイラストを描いた「逆光マップ」をチェックしよう。
In addition, there is a simultaneous promotional campaign in Tokyo called ‘Cinematic Heat Space.’ Numerous events that have stirred up a ‘Backlight whirlwind’ in Onomichi and other screening areas are not to be missed. For more details, check out the ‘Backlight Map,’ illustrated by Akira Kigoshi, who plays Miiko
映画のポスターヴィジュアルはイラストレーターのたなかみさきが担当。映画の衣装部とともに作り上げたのだという「映画を知らない人でも手に取りたくなる、ファッションとしても真剣に楽しめる」をテーマにしたグッズの展開も面白い。
映画そのものはもちろんだが、この作品は制作チームの思いや情熱を知ることでより『逆光』の世界を愉しむことができる。イベントへ足を伸ばし、真夏の尾道に思いを馳せよう。
The movie poster visuals were created by illustrator Misaki Tanaka. Together with the film’s costume department, they developed merchandise based on the theme ‘Something that even people who don’t know the movie would want to pick up and enjoy seriously as fashion.’ This aspect is also intriguing.
Of course, the film itself is the main attraction, but knowing the thoughts and passion of the production team allows for a deeper enjoyment of the world of ‘Backlight.’ Attend the events and let your thoughts drift to the midsummer of Onomichi
映画『逆光』
https://gyakkofilm.com
https://www.instagram.com/gyakkofilm/
RECOMMENDER:
稲垣 美緒
Harumari TOKYO編集部